Dobre Miejsce serdecznie zaprasza na trzecią edycję BASSO czyli Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich. Część koncertów będzie się odbywała w Podziemiu Kamedulskim.
BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich
MIEJSCE: Wydarzenia odbędą się w trzech przestrzeniach miasta: na warszawskich Bielanach (Podziemie Kamedulskie), Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina oraz w Polskim Radio – Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego
TERMIN: między 2.06 a 30.06.2019.
BASSO
BASSO to interdyscyplinarne przedsięwzięcie muzyczne, wyjątkowe głównie ze względu na swoją oryginalność i pionierski w skali kraju charakter. Ideą Biennale jest wykraczanie poza ramy klasycznego festiwalu muzyki poważnej. W jego programowym centrum są niskie dźwięki. Źródła tego pomysłu leżą w specyfice i bogactwie instrumentów basowych, ze szczególnym uwzględnieniem akustycznych instrumentów smyczkowych (wiolonczeli, violi da gamba, kontrabasu), elektrycznych i elektronicznych (gitara basowa, syntezator) oraz historycznych (lutnia basowa), ale i możliwości głosu ludzkiego. Nazwa Biennale nawiązuje do barokowej praktyki realizacji basso continuo (stały bas, bas generalny) tj. najniższego głosu w muzyce poważnej, w którym zapisywano harmonię całości i który był zasadniczym elementem każdego utworu. W oprawie wizualnej festiwalu pojawia się tytularna Warszawa – miasto, które swoim kształtem może przypominać pudło rezonansowe basowego instrumentu smyczkowego.
Główną część programu BASSO stanowią koncerty klasyczne. Wyraźnie jednak zaznaczony jest także nurt muzyki tradycyjnej, eksperymentalnej i z pogranicza performansu. Zatarcie ostrej granicy między muzyką poważną i rozrywkową (Iza Połońska, Piotr Żaczek), połączenie wysokiej klasy wykonawstwa (Tomasz Konieczny, Paolo Pandolfo, Tomasz Strahl, Tadeusz Wielecki) z atrakcyjnością i przystępnością repertuaru otwartego na możliwie szerokie kręgi odbiorców (Iza Połońska, Henryk Kasperczak, Jacek Kowalski), niepozbawione wyraźnego rysu współczesnego (Cezary Duchnowski, orkiestra AUKSO) – służą ułatwieniu dostępu do wysokiej kultury muzycznej.
ODBIORCY
Biennale jest wydarzeniem zaprojektowanym z myślą o publiczności zróżnicowanej pod każdym względem. Jego siłą jest operowanie uniwersalnym językiem komunikacji z odbiorcą: w różnym wieku, posługującym się różnymi kodami kulturowymi. Dawno już tzw. dzisiejsza „muzyka klasyczna” przestała być muzyką rozrywkową, którą przez wieki była. W szeroko pojętej kulturze nastąpił wyjątkowo kategoryczny podział na muzykę „poważną” i „niepoważną”. Wydaje się ciekawym artystyczne i twórcze niwelowanie podziałów między różnymi sferami muzycznymi zarówno w warstwie wykonawczej, jak i wśród publiczności oraz poszukiwanie związków i tego, co w tych związkach najbardziej wartościowe, pod warunkiem każdorazowo zapewnionej gwarancji jakości i walorów artystycznych.
Pomysł w takim ujęciu zdaje się być unikatowym i oryginalnym w skali międzynarodowej, bowiem najważniejsze festiwale dedykowane instrumentom basowym (najczęściej wiolonczeli) w Europie i na świecie (Cello Festival w Kronbergu, Cello Rocky Mountain Fest na Uniwersytecie w Denver, Adelaide International Cello Festiwal, Seattle Cello Festiwal, Festiwal Wiolonczelowy w Dordrechcie /Holandia/ lub w Manchester, New Zealand Cello Festival) - skupiają się na prezentacji muzyki wiolonczelowej i towarzyszących im konkursach oraz mistrzowskich kursach wirtuozów tego instrumentu. Naczelną ideą przedsięwzięcia jest możliwie szeroka prezentacja muzyki, brzmień, i różnych zjawisk artystycznych związanych z basowymi instrumentami (smyczkowymi, dętymi, klawiszowymi – akustycznymi i elektrycznymi) oraz uświadomienie podstawowej funkcji owych najniższych głosów i instrumentów w kulturze muzycznej. Istotnym elementem, obok prezentacji muzyki, będzie walor popularyzatorski i edukacyjny imprezy adresowany do publiczności o rozmaitym poziomie wiedzy muzycznej, różnych gustach muzycznych ze szczególnym naciskiem na młode pokolenie odbiorców (mistrzowski kurs violi da gamba i wiolonczeli barokowej Paolo Pandolfo, kontrabasowe warsztaty dla dzieci Michała Woźniaka).
BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich
Warszawa 2019 |2.06 – 30.06.2019 Justyna Rekść-Raubo | Dyrektor artystyczny
HISTORIA
W roku 2015 odbyła się pierwsza edycja BASSO, zainicjowana przez Fundację f.o.r.t.e. Dotychczas podobnego wydarzenia ani w Warszawie, ani w Polsce nie było. W ciągu czterech czerwcowych tygodni wystąpili: wiolonczeliści Ivan Monighetti, Zuzanna Sosnowska, Warszawska Grupa CELLONET, gambista Petr Wagner, któremu partnerował klawesynista Władysław Kłosiewicz, gitarzysta basowy Krzysztof Ścierański, a także improwizatorzy Irena i Vojtěch Havlovi. Różne nurty przeplatały się każdorazowo w ramach jednego koncertu, przełamując schematy pozostawania w ramach czystych i jasno określonych gatunków. Wśród wydarzeń towarzyszących znalazł się wykład o akustyce Tadeusza Sudnika, a także prezentacja wspaków – instrumentów autorstwa lutnika Andrzeja Króla.
W roku 2017 drugą edycję BASSO zainaugurowała orkiestra AUKSO, towarzysząc wiolonczeliście Dominikowi Połońskiemu (przedwcześnie zmarłemu w czerwcu roku 2018). Podczas tego wieczoru dedykowanego muzyce współczesnej w Studio Koncertowym im. W. Lutosławskiego można było usłyszeć także młodą niezwykle utalentowana fagocistkę – Katarzynę Zdybel-Nam. Niekwestionowanym wydarzeniem drugiej edycji Biennale w roku 2017 był z pewnością koncert czołowego europejskiego zespołu barokowego – Les Basses Réunies. Artyści wystąpili pod wodzą swego założyciela i dyrektora artystycznego – Bruno Cocseta. To jeden z najwybitniejszych wiolonczelistów barokowych średniego pokolenia, czego dowiodło także spotkanie z Artystą wirtuozowsko poprowadzone przez specjalistkę w dziedzinie muzyki dawnej – red. Magdalenę Łoś z Programu 2 PR. Biennale to było też okazją do spotkania z muzyką i improwizacją, którą zaprezentował niezwykły duet wiolonczeli i tuby. Bohaterami performatywnego koncertu byli – wszechstronny wiolonczelista, na co dzień występujący w jedynej swojego rodzaju kabaretowej formacji muzycznej Grupa Mocarta – Bolek Błaszczyk oraz legendarny tubista – Zdzisław Piernik. Program był oparty na twórczości Andrzeja Bieżana – kompozytora, improwizatora, performera. Tubista towarzyszył także swojej córce – Justynie podczas koncertu pieśni ludowych (Justyna Piernik – głos, Piotr Piszczatowski – ludowe basy, Zdzisław Piernik – tuba). AUKSO zamykało również tę drugą edycję – oryginalnym programem muzyki ludowej z zespołem „Kapela Maliszów”.
PROGRAM
Biennale BASSO jest interdyscyplinarnym wydarzeniem ukazującym różne dziedziny muzyczne, eksponującym pięć nurtów: klasyczny, współczesny, eksperymentalny, muzyki dawnej oraz
performatywno-rozrywkowej.
- Nurt klasyczny:
- AUKSO KLASYCZNIE
Tomasz Konieczny – święcący tryumfy w nowojorskiej Metropolitan Opera i w niemieckim Bayreuth światowej klasy bas-baryton oraz kultowa orkiestra AUKSO pod dyr. Marka Mosia w klasycznej odsłonie, z muzyką XIX i XX wieku – słynne i ulubione przez publiczność Cztery sonety miłosne Tadeusza Bairda, w towarzystwie uznanych już dzieł Czajkowskiego i Mozarta;
- Nurt performatywno-rozrywkowy:
- BASSOwo w PODZIEMIU
Recital gitarzysty basowego Piotra Żaczka: jak grube są struny w gitarze basowej i jak na takich strunach zabrzmi Bach? O tym będzie można się przekonać w niezwykłych przestrzeniach Podziemia Pokamedulskiego na Bielanach, gdzie artyście będzie towarzyszył mistrz perkusji – Robert Luty.
- Nurt współczesny:
- Dominik Połoński IN MEMORIAM
Niezwykły wieczór z udziałem orkiestry AUKSO pod dyr. Marka Mosia - w pierwszą rocznicę śmierci Dominika Połońskiego: Jan Sebastian Bach wykonany przez młodą wiolonczelistkę Ewę Kędzierską oraz dwa utwory kompozytora drugiego pokolenia muzycznego rodu - Mikołaja Góreckiego w mistrzowskiej interpretacji Tomasza Strahla (wiolonczela) i niezapomniany Jerzy Wasowski w wykonaniu charyzmatycznej Izy Połońskiej (śpiew). A na początek prezentacja filmu Aleksandry Rek „Wariacja na wiolonczelę solo”;
- KONTRA-BASSOwo w PODZIEMIU
Recital i spotkanie z wybitnym kompozytorem i kontrabasistą – Tadeuszem Wieleckim to rzadka okazja do udziału w jego niezwykłych kreacjach, przepełnionych improwizacją i eksperymentem brzmieniowym. Ciąg dalszy poznawania i zabaw z kontrabasem zapewni Michał Woźniak, podczas warsztatów dedykowanych najmłodszej publiczności.
- Nurt muzyki dawnej:
- BAROQUE+
Nocny recital gambowy – muzyka wczesnego i dojrzałego baroku (Hume, Bach), podczas którego nie zabraknie również osobistej, improwizowanej kreacji bohatera wieczoru – jednego z najwybitniejszych na świecie wirtuozów violi da gamba Paolo Pandolfo. Wieczór poprowadzi wybitna znawczyni muzyki dawnej, muzykolog i redaktor Programu 2 Polskiego Radia – Magdalena Łoś;
- DUMY STAROPOLSKIE
Jedyni w swoim rodzaju: Jacek Kowalski i Henryk Kasperczak w programie pieśni polskich z XVI i XVII wieku, okraszonym prezentacją rzadko spotykanych instrumentów szarpanych: m.in. lutni basowej i tureckiego saz.
- Nurt eksperymentalny:
- ELF w PODZIEMIU
Spotkanie z ekstremalnie niskimi interferencjami (extremely low frequency) wygenerowanymi przez komputer i oprogramowanie firmy Apple w rękach czołowego polskiego kompozytora średniego pokolenia, pianisty i improwizatora Cezarego Duchnowskiego - współtwórcy (wraz z Agatą Zubel) słynnego duetu ElettroVoce.
informacje o biletach oraz szczegóły programowe na stronie: basso.warszawa.pl
kontakt: Emilia Bauer tel. + 48 507 10 10 48| fundacjaforte@gmail.com
BASSO 3. Międzynarodowe Biennale Dźwięków Niskich – Warszawa 2019 - HARMONOGRAM
2 czerwca (niedziela)
Polskie Radio, Modzelewskiego 59 (Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego), g. 20.00
AUKSO KLASYCZNIE
Tomasz Konieczny (bas-baryton) oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia w programie m.in.: Moniuszko, Bacewicz, Baird
9 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.30
KONTRA-BASSOwo w PODZIEMIU – recital i spotkanie z kontrabasistą i kompozytorem Tadeuszem Wieleckim oraz muzyczne warsztaty Michała Woźniaka (kontrabas) dedykowane dzieciom.
16 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.00
DUMY w PODZIEMIU
Jacek Kowalski – śpiew, gitara, Henryk Kasperczak – saz, lutnia basowa, teorba i inne instrumenty szarpane w programie: koncert żałobnych i bohaterskich pieśni polskich z XVI i XVII w. oraz wykład Henryka Kasperczaka nt. basowych instrumentów szarpanych
20 czerwca (czwartek)
Polskie Radio, Modzelewskiego 59 (Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego), g. 20.00
Dominik Połoński IN MEMORIAM
Iza Połońska (śpiew), Ewa Kędzierska, Tomasz Strahl (wiolonczela) oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia w programie: pokaz filmu „Wariacja na wiolonczelę solo” (reż. A. Rek), Bach, M. Górecki, Krajewski, Wasowski, Sławiński
23 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.00
BASSOwo w PODZIEMIU
Piotr Żaczek (gitara basowa), Robert Luty (perksuja)
Polskie Radio, Modzelewskiego 59 (Studio koncertowe im. W. Lutosławskiego), g. 21.00
BAROQUE + - nocny recital Paolo Pandolfo (viola da gamba) w programie: Hume, Bach, improwizacje
24-25 czerwca (poniedziałek – wtorek)
Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina, ul. Okólnik 2
kurs mistrzowski Paolo Pandolfo (viola da gamba, wiolonczela, kameralistyka)
zgłoszenia uczestników (czynnych i biernych) do dnia 10 czerwca pod adresem: info@basso.warszawa.pl
30 czerwca (niedziela)
Kościół Bł. E. Detkensa, ul. Dewajtis 3 (Podziemie Kamedulskie), g. 12.00
ELF w PODZIEMIU
Cezary Duchnowski (komputer, syntezator)
w programie: Duchnowski – improwizowane „elfy” /extremely low frequency/ oraz prezentacja komputerowych narzędzi kompozytorskich