Serdecznie zapraszamy na wystawę Joanny Stasiak pt. Miasta ryb, malarstwo na jedwabiu w ramach wydarzeń towarzyszących międzynarodowej konferencji Jikihitsu. Sygnatura artysty. Obecność tradycji japońskiej we współczesnej sztuce polskiej. Wernisaż wystawy odbył się podczas wspólnego świętowania Zielonych Świątek w Kościele Bielańskim. Podczas wernisażu odbył się również koncert performatywny inspirowany obrazami Joanny Stasiak. W Podziemiach Kamedulskich wystąpili: Zofia Bartoszewicz - śpiew intuicyjny, Igor Buszkowski - gitara basowa, Jacek Szczepanek - kolaż dźwięków.
Miejsce: Podziemia Kamedulskie, ul. Dewajtis 3.
Ekspozycja: od 2019-06-02 do 2019-06-15
O WYSTAWIE:
"Wielkie płaszczyzny jedwabiu reagują na najmniejsze poruszenie powietrza. Ich powierzchnia marszczy się i faluje jak tafla wody. Niespokojne drżenie mąci wewnętrzne krajobrazy.
Rozłożone ramiona obrazów – kimon, na których piętrzą się góry, wyrastają domy i gubią się horyzonty, obejmuje szybujące po niebach wielkie ryby. Na tych obrazach woda i niebo wzajemnie się naśladują, odbijają i powtarzają.
Joanna od dziesięciu lat pracuje na jedwabiu. To podłoże ma wodny, lunarny charakter. Pozostając w zgodzie z jego naturą autorka działa też wbrew jego płynności. Komponuje zwartymi formami, kieruje przypadkiem plam rozlewających się na jedwabiu barwników, dostraja ich tony zmieniające się w czasie schnięcia i utrwalania. Obrazy z kolejnych lat, coraz bardziej złożone kompozycyjnie i symbolicznie, coraz dojrzalsze, znaczą jej długą drogę do opanowania trudnej i rzadkiej sztuki.
Joanna chce malować na jedwabiu, mimo że nie jest to dyscyplina współcześnie popularna. W zeszłym roku pojechała do Japonii, żeby u źródeł nauczyć się czegoś nowego
i być może spotkać innych, którzy pracują w tej samej technice. Zobaczone w Japonii pejzaże: wyłaniające się z mgły dalekie wyspy i nocne światła miasta, widziane jak za szybą akwarium, stały się częścią jej własnych krain wyobraźni.I ryby. To w Japonii, w majowym Dniu Dzieci, fruwają na wietrze koinobori, różnej wielkości latawce z tkanin i papieru – przedstawienia karpi koi, jako skierowane do dzieci życzenia hartu ducha i wytrwałości wobec przeciwieństw losu. Opowiada się legendę o tych rybach płynących w górę wodospadu wbrew jego spadkowi, wbrew logice życia, wspinających się do góry, by tam w nagrodę zmienić się w smoki
i odlecieć.Pamiętam dawne obrazy Joanny przedstawiające dwie postne ryby, zapowiedź pokarmu dla zgłodniałego ducha. Ryba to jej własny znak, podróżnik po jej wewnętrznym, duchowym morzu."
Katarzyna Stamm
O ARTYSTACH:
Joanna Stasiak w 1989 roku ukończyła studia malarskie w pracowni Janusza Kaczmarskiego na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu. W 1991 roku odbyła studia podyplomowe w The Ruskin School of Drawing and Fine Art w Oksfordzie. W 1998 roku przebywała w Paryżu na stypendium Funduszu Pomocy Niezależnej Literaturze i Nauce Polskiej. Od 2006 pracuje w Instytucie Edukacji Artystycznej Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Organizowała liczne plenery artystyczne w swoim domu na Warmii zakończone wystawami i wydawnictwami (m.in.: „Wielki Tydzień”, „Święci warmińskich kapliczek”, „Trękusowe dell` arte”, „Bachantki”, „Okruchy Atlantydy – Kapliczki Warmii“). Jest współautorką, wraz z Jackiem A. Zielińskim, podręczników do szkoły podstawowej i gimnazjum z cyklu „Świat sztuki“. Od 1996 roku prowadzi także autorską galerię In Spe. W 2017 odbyła podróż do Japonii. Mieszka i maluje na Warmii.
Zofia Bartoszewicz - zajmuje się śpiewem intuicyjnym, czyli wysnuwa pieśni z doświadczenia tu i teraz. Jest aktorką, reżyserką, dramaturżką i kompozytorką. Współpracuje m.in. z Teatrem Węgajty i z Transnationales Ensemble Labsa, który współtworzyła z Emilią Hagelganz. Kuratorka, wraz z Erdmute Sobaszek, wydarzenia Miasto w Drodze w Olsztynie
Więcej o Jikihitsu na stronie: www.world-art.pl