Serdecznie polecamy cykl koncertów Muzyki Pasyjnej pt. Bielański Festiwal Muzyki Pasyjnej.
Trzeci koncert:
DATA: 16.03.2024 godz. 19.00
MIEJSCE: Kościół dolny Parafia Niepokalanego poczęcia Najświętszej Maryi Panny na Wrzecionie ul. Przy Agorze 9
ARTYŚCI: Basia Pospieszalska i Michał Bąk
BILETY: Wstęp wolny
O Artystach:
Duet powstał w 2022 roku. Oprócz przyjaźni połączyła nas absolutna miłość do suit Bacha, fascynacja Charliem Hadenem, ogromna słabość do pieczenia chleba na zakwasie, ale przede wszystkim miłość do pieśni Kościoła Katolickiego. Zaczęliśmy grać pieśni, które kochamy najbardziej, a które w Kościołach są coraz rzadziej są śpiewane. Zapragnęliśmy pokazać jakie piękno się w nich kryje – zarówno muzyczne jak i literackie – a zarazem oddać chociaż namiastkę tej głębi duchowej, którą za sobą niosą. Owocem tej współpracy jest nasza pierwsza płyta, która zawiera rozmaite pieśni: od Eucharystycznych, przez Maryjne, kończąc nawet na jednej kolędzie. W tym roku z kolei sięgnęliśmy po jedne z najpiękniejszych i najbardziej przejmujących pieśni jakie znaleźć można w katolickiej tradycji, czyli pieśni Wielkopostne.
Utwory okresu Wielkiego Postu w wyjątkowych ascetycznych aranżacjach na głos i kontrabas. To zawartość drugiej płyty duetu Basi Pospieszalskiej i Michała Bąka, która nosi tytuł „Pieśni wielkopostne”.
Czwarty koncert:
DATA: 17.03.2024, godz. 20.00
MIEJSCE: kościół Parafia Św. Zygmunta przy Pl. Konfederacji 55
ARTYSTA: Maria Pomianowska
BILETY: Wstęp wolny
Koncert zaprezentuje najdawniejsze pieśni związanych z okresem Wielkiego Postu, które były śpiewane w dawnych czasach w oddalonych od głównych skupisk ludzkich enklawach. Zachowały dzięki temu swój świeży niepowtarzalny oryginalny charakter. Możemy teraz, w dobie rewolucji technologicznych, powrócić do korzeni naszej kultury i przenieść się do czasów bardzo archaicznych. Koncert przypomni utwory, dawniej przekazywane tylko w tradycji ustnej a śpiewane na ziemiach polskich w okresie Wielkiego Postu. Z Polski powędrujemy dalej. Na owiany tajemnicą starożytny Jedwabny Szlak. Dzięki niezwykłym instrumentom muzycznym wyruszymy w podróż wyobraźni, cofając się o 800 lat wstecz, gdy na drogach łączących Europę z Dalekim Wschodem spotykali się wędrujący muzycy z Chin z polskimi trubadurami. Wspólnie śpiewali , wspólnie grali wspólnie uczyli jedni od drugich innego sposobu myślenia o kształtowaniu emocji czy też przepływie czasu w muzyce. W programie poza pieśniami Wielkopostnymi znajdą się utwory chińskie, polskie oraz kompozycje M. Pomianowskiej dedykowane niezwykłym instrumentom strunowym. Elementem wzbogacającym całość programu będą improwizacje. Instrumenty akompaniujące pieśniom i grające specjalnie przygotowane na koncert utwory to staropolskie zrekonstruowane fidele kolanowe – fidel płocka i suka biłgorajska oraz cytra chińska guzheng.
- Fidel płocka to staropolski instrument smyczkowy pochodzący z wykopalisk archeologicznych. Oryginał odnaleziono w 1985r. podczas prac prowadzonych w Płocku. Pochodzenie warstwy zawierającej instrument określono na połowę XVI w. Jest to jedyny zachowany egzemplarz XVI- wiecznego polskiego ludowego instrumentu smyczkowego.
- Suka biłgorajska to zaginiony staropolski instrument smyczkowy, zrekonstruowany na podstawie źródeł ikonograficznych, jako że nie zachował się żaden oryginał. Były to wzmianki prasowe z końca XIXw. oraz akwarela namalowaną przez Wojciecha Gersona (1895). Wraz z Andrzejem Kuczkowskim i Ewą Dahlig, Maria Pomianowska zrekonstruowała oba instrumenty. Opracowała od nowa zapomnianą praktykę wykonawczą, tworząc autorską technikę gry, styl wykonawczy oraz repertuar.
- Guzheng to tradycyjny chiński instrument szarpany, który ma ponad 2500-letnią historię. Jest on praprzodkiem całej rodziny cytr Dalekiego Wschodu. Guzheng łączy w sobie chińską historię i kulturę. Lutnicy poza wykonaniem instrumentu muzycznego mogą popisać się sztuką dekoracyjną. Na długim wyżłobionym w środku pudle rezonansowym znajdują się ruchome podstawki. Na nich opierają się struny, dawniej wykonywane z jedwabiu. Technika gry na guzheng polega na zarywaniu strun palcami prawej ręki i przyciskaniu ich opuszkami palców lewej dłoni. Do zarywania strun używa się specjalnych plektronów-pazurków.
O Artystce:
Maria Pomianowska - Profesor doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Trzydzieści lat temu wspólnie z Ewą Dahlig i Andrzejem Kuczkowskim zrealizowała rekonstrukcję zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej, fideli płockiej i suki mieleckiej. Artystka wydała 27 autorskich płyt, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody. Od 30 lat koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych. Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami między innymi: Yo Yo Mą, Januszem Olejniczakiem, Gilem Goldsteinem,Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh, AMJ.W latach 1997-2002 jako ambasadorowa RP w Japonii zaprzyjaźniła się z całą rodzina cesarską koncertując i komponująca muzykę dla Jej wysokości cesarzowej Michiko. Przyjaźń z członkami rodziny cesarskiej trwa do dzisiaj. W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca się w katedrę muzyki etnicznej. Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny) tworząc projekty ze studentami chińskimi. W 2014 wraz z Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”. W 2020 wydała pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich instrumentach smyczkowych. Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.
Ważniejsze odznaczenia i nagrody:
- Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-brązowy (2010),
- „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011),
- Srebrny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011),
- Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) ,
- Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018),
- Medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis”-srebrny (2019).
- Nagrodaim.Witolda Hulewicza ( 2019).
Yu Mingjie jest obecnie doktorantem w Akademii Muzycznej w Krakowie, studiuje u prof. dr hab. Marii Pomianowskiej. Była dyrektorką wydziału muzyki instrumentalnej i nauczycielką gry na cytrrze chińskiej guzheng w School of Music na Hebei Normal University. Stworzyła i kieruje kilkoma zespołami muzycznymi w Chinach prezentującymi różne gatunki muzyki przeznaczonej na guzheng. Jako solistka intensywnie koncertuje w Chinach, Japonii i Polsce. Ma na swoim koncie wiele publikacji poświęconych technice gry na guzheng. Yu Mingjie jest również kompozytorką kilkakrotnie nagradzaną w Chinach. Wydaje materiały dydaktyczne i kolekcje kompozycji muzycznych przeznaczonych na guzheng. Uczestniczy w wielu konkursach muzycznych zdobywając wyróżnienia i nagrody za pracę instrumentalisty oraz pedagoga. Wielokrotnie była jurorem w konkursach muzyki guzheng w Chinach.
Prowadzenie koncertów Michał Domagała i Marzena Białobrzeska.
Piąty koncert:
DATA: 23.03.2024, godz. 19:15
MIEJSCE: Parafia Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych w Warszawie, ul. Conrada 7
ARTYŚCI: Jerzy Zelnik i Kwartet Camerata
BILETY: Wstęp wolny
- Włodzimierz Promiński – I skrzypce
- Andrzej Kordykiewicz – II skrzypce
- Piotr Reichert – altówka
- Rafał Kwiatkowski – wiolonczela
Program koncertu:
- Joseph Haydn „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” Hob. XX/1A. Oratorium „Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu” (1786r.) cykl siedmiu sonat instrumentalnych, poprzedzonych introdukcją i zwieńczonych brawurowym Il Terremoto (obrazującym trzęsienie ziemi i zmartwychwstanie).
Każdą z sonat zapowiada tekst zaczerpnięty z Ewangelii – słowa Chrystusa wypowiedziane przed śmiercią.
1 - „Ojcze przebacz im, bo nie wiedzą co czynią!”
2 - „Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze mną będziesz w raju”
3 - „Niewiasto, oto syn Twój. Oto Matka twoja”
4 - „Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił?”
5 - „Pragnę”
6 - „Wykonało się!”
7 - „Ojcze, w Twoje ręce powierzam ducha mojego”.
Współorganizatorzy festiwalu:
Urząd Dzielnicy Bielany, Biuro koncertowe Haliny Promińskiej, Cello Studio Artystyczne, Kwartet Camerata, Polskie Towarzystwo Muzyki Kameralnej.
Patron medialny wydarzenia - Radio Warszawa, Katolickie Centrum Kultury "Dobre Miejsce"