13 września 2020 roku, w Katolickim Centrum Kultury „Dobre Miejsce” odbył się wernisaż wystawy "Ars longa" prezentującej 40 obrazów gotyckiego malarstwa tablicowego, wykonanych przez studentów Pracowni Technologii i Kopii Malarstwa Średniowiecznego na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Wśród licznych osób obecnych na wernisażu o wystawie opowiedzieli jej kuratorzy - dr hab. Aleksandra Krupska prof. ASP oraz Marcin Petrus.
"Gotyk jest taką matką europejskiego malarstwa, wszystkie kanony wypracowane w okresie średniowiecza znajdują odzwierciedlenie w późniejszych okresach malarstwa (...). Malarstwo gotyckie określa się również mianem malarstwa tablicowego bo wszystkie obrazy są wykonane na podobraziach drewnianych." - dr hab. Aleksandra Krupska prof. ASP Opis wystawy: Tablicowe malarstwo gotyckie jest absolutnie wyjątkowe. Wyraża się to zarówno poprzez specyficzną stylistykę form, idealizację świętych postaci i żywą, intensywną kolorystykę, jak i poprzez przekazywanie istotnych treści w sposób całkowicie niekonwencjonalny. Nie jest to malarstwo realistyczne, studyjne czy impresyjne. Lecz zdecydowanie odnaturalizowane, wyobrażeniowe, w którym najczęściej bezwzględnym elementem kompozycyjnym jest złoto, zawsze symbolizujące Boga. Każda barwa jest mu podporządkowana i ma swoje symboliczne przesłanie. Wszystkie prezentowane na wystawie obrazy są kopiami fragmentów przedstawień ołtarzowych znajdujących się w Galerii Malarstwa Średniowiecznego Muzeum Narodowego w Warszawie. fot. Karol Regulski / Dobrym Okiem Fotografia
Więcej zdjęć - KLIKNIJ
"Gotyk jest taką matką europejskiego malarstwa, wszystkie kanony wypracowane w okresie średniowiecza znajdują odzwierciedlenie w późniejszych okresach malarstwa (...). Malarstwo gotyckie określa się również mianem malarstwa tablicowego bo wszystkie obrazy są wykonane na podobraziach drewnianych." - dr hab. Aleksandra Krupska prof. ASP Opis wystawy: Tablicowe malarstwo gotyckie jest absolutnie wyjątkowe. Wyraża się to zarówno poprzez specyficzną stylistykę form, idealizację świętych postaci i żywą, intensywną kolorystykę, jak i poprzez przekazywanie istotnych treści w sposób całkowicie niekonwencjonalny. Nie jest to malarstwo realistyczne, studyjne czy impresyjne. Lecz zdecydowanie odnaturalizowane, wyobrażeniowe, w którym najczęściej bezwzględnym elementem kompozycyjnym jest złoto, zawsze symbolizujące Boga. Każda barwa jest mu podporządkowana i ma swoje symboliczne przesłanie. Wszystkie prezentowane na wystawie obrazy są kopiami fragmentów przedstawień ołtarzowych znajdujących się w Galerii Malarstwa Średniowiecznego Muzeum Narodowego w Warszawie. fot. Karol Regulski / Dobrym Okiem Fotografia
Więcej zdjęć - KLIKNIJ
PODZIEL SIĘ
Udostępnij na Facebooku
Share on Linkedin
Udostępnij na Twitter
Share on Pinterest
Share on Xing
Share on Reddit